ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
SHARE IT
Οι διαδικτυακές έρευνες και οι διαγωνισμοί βρίσκονται παντού στο διαδίκτυο. Οι λόγοι είναι απλοί: είναι εύκολο και όχι ακριβό το να δημιουργήσει κάποιος μια τέτοια έρευνα, παίρνει λίγο χρόνο να τη συμπληρώσουν οι ερωτώμενοι και είναι εύκολο να ερμηνεύσουν οι ειδικοί τα αποτελέσματά της έρευνας. Για αυτό άλλωστε, παραμένουν ένα δημοφιλές εργαλείο μάρκετινγκ για τις επιχειρήσεις.
Πολλές από αυτές τις έρευνες είναι πράγματι νόμιμες και μάλιστα οι συμμετέχοντες μπορούν ως αντάλλαγμα για το χρόνο και τις πληροφορίες που έδωσαν να πληρωθούν, να μπουν σε κλήρωση για δώρα ή να έχουν άλλα οφέλη. Όμως, είναι εξίσου εύκολο και για τους απατεώνες να μιμηθούν τέτοιου είδους έρευνες. Σε μια τέτοια περίπτωση, πώς θα ξεχωρίσετε μια κανονική έρευνα από μια ψεύτικη;
Είτε οι απατεώνες επιδιώκουν να κλέψουν τους κωδικούς πρόσβασης, τα στοιχεία της πιστωτικής σας κάρτας ή άλλες πληροφορίες, να εγκαταστήσουν κακόβουλο λογισμικό στον υπολογιστή σας ή σε άλλη συσκευή ή να σας προσθέσουν σε λίστες ανεπιθύμητης αλληλογραφίας, είναι καλό να μάθετε ποιοι είναι οι κίνδυνοι και πώς να «ξεχωρίσετε την ήρα από το σιτάρι».
Οι εκστρατείες εξαπάτησης αποτελούν μια ολοένα και μεγαλύτερη επιχείρηση για τους κυβερνοεγκληματίες. Μελέτη αποκάλυψε πρόσφατα ότι ένα μόνο εγκληματικό δίκτυο κέρδιζε 80 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το μήνα από τα θύματα παγκοσμίως - χρησιμοποιώντας έρευνες και δώρα από 120 γνωστές μάρκες για να προσελκύσει τα θύματά του.
Τέτοιου είδους απάτες συχνά ξεκινούν με ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή ένα μήνυμα/κειμένου που πιθανότατα έχει σταλεί σε αμέτρητα άλλα θύματα. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα μήνυμα phishing που έχει σχεδιαστεί για να παρασύρει τον παραλήπτη να συμμετάσχει κάνοντας κλικ.
Η απάτη συχνά επικαλείται τη συμμετοχή μιας γνωστής μάρκας για να προσδώσει μια αίσθηση νομιμότητας και να ενθαρρύνει το θύμα να συμμετάσχει. Το Δεκέμβριο του 2022, μια δημοφιλής απάτη έρευνας χρησιμοποίησε για τον σκοπό αυτό την εμπορική ονομασία της σοκολατοβιομηχανίας Cadbury, υποσχόμενη στους παραλήπτες την ευκαιρία να κερδίσουν "ένα αποκλειστικό Χριστουγεννιάτικο Μαγικό Καλάθι με Σοκολάτες", εάν έπαιρναν μέρος σε ένα σύντομο κουίζ.
Η απάτη μπορεί να περιλαμβάνει ένα θεματικό δέλεαρ - όπως η χριστουγεννιάτικη προσφορά της Cadbury ή η υποτιθέμενη "40ή επέτειος" της εταιρείας Costco που χρησιμοποιήθηκε σε μια καμπάνια τον Ιούνιο του 2022 στη Νότια Αμερική.
Στους συμμετέχοντες προσφέρονται χρήματα, ή δωροκάρτα, ή ένα gadget (π.χ. iPad/iPhone), συμμετοχή σε μια κλήρωση, έκπτωση στην επόμενη αγορά τους ή οποιαδήποτε άλλα ανύπαρκτα βραβεία αν συμμετάσχουν στην έρευνα. Αλλά ...
Οι απατεώνες μπορεί να ζητήσουν από το υποψήφιο θύμα να πληρώσει ένα "τέλος διεκπεραίωσης", "φόρους" ή μια χρέωση "αποστολής/διακίνησης" προκειμένου να λάβει το… ανύπαρκτο βραβείο.
Κάνοντας κλικ στο μήνυμα, ο χρήστης δε θα μεταβεί στην επίσημη ιστοσελίδα μιας εταιρείας, αλλά σε μια πλαστή ιστοσελίδα.
Συχνά, ο χρήστης ανακατευθύνεται πολλές φορές καθ' οδόν προς την ψεύτικη έρευνα, όπως συνέβη με μια απάτη, η οποία υποσχέθηκε στα θύματα μια δωροκάρτα Ulta Beauty αξίας 500 δολαρίων.
Πολλές φορές οι…. «διοργανωτές» της διαδικτυακής έρευνας ζητούν από τα θύματα να ποστάρουν την προσφορά της έρευνας/δώρου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή να τη μοιραστούν με τις άλλες επαφές τους, γεγονός που διαδίδει την απάτη ακόμη περισσότερο, ενώ προσθέτει νομιμότητα στα μάτια των αποδεκτών.
Εάν είστε αρκετά άτυχοι και πέσετε θύμα απάτης, υπάρχουν διάφορα πιθανά αποτελέσματα. Μπορεί:
Το συμπέρασμα είναι ότι οι απάτες ερευνών οδηγούν σε απώλεια χρημάτων ή δεδομένων – να μη μιλήσουμε δε για τη συναισθηματική οδύνη της προσπάθειας να πάρετε πίσω τα χρήματά σας και να ακυρώσετε τις τραπεζικές κάρτες σας.
Με βάση τα παραπάνω, είναι λογικό να κατανοήσετε τα σημάδια που προδίδουν μια απάτη έρευνας, τι πρέπει να κάνετε για να παραμείνετε ασφαλείς και να κάνετε αν πέσετε θύμα.
Αυτά είναι 16 βήματα για να εντοπίσετε ύποπτες έρευνες:
Αν συμβεί το χειρότερο, ενημερώστε αμέσως την τράπεζα σας και ακυρώστε τις κάρτες ή κλειδώστε τις πρώτα μέσω της τραπεζικής σας εφαρμογής. Και αλλάξτε τυχόν κωδικούς πρόσβασης που μπορεί να έχουν παραβιαστεί.
Οι έρευνες μπορεί να είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για τις εταιρείες, αλλά συχνά έχουν περιορισμένη αξία για τους καταναλωτές. Καλύτερα να τις αποφεύγετε εντελώς, εκτός αν έχετε έναν πολύ καλό λόγο για να συμμετάσχετε.
MORE NEWS FOR YOU