Η ΕΕ επεκτείνει τους κανόνες του δικαιώματος επισκευής σε επιπλέον 12 μήνες

Η ΕΕ επεκτείνει τους κανόνες του δικαιώματος επισκευής σε επιπλέον 12 μήνες

SHARE IT

05 Φεβρουαρίου 2024

Σύμφωνα με τις διατάξεις μιας νέας πολιτικής συμφωνίας, η ευρωπαϊκή νομοθεσία για το δικαίωμα επισκευής θα απαιτεί από τους πωλητές να εγγυώνται τα προϊόντα τους για επιπλέον 12 μήνες μετά την ολοκλήρωση της επισκευής.

Οι καταναλωτές θα μπορούν να επιλέξουν μεταξύ της επισκευής και της αντικατάστασης ελαττωματικών προϊόντων κατά τη διάρκεια μιας περιόδου ευθύνης που πρέπει να παρέχουν οι πωλητές. Η περίοδος ευθύνης ορίζεται να είναι τουλάχιστον δύο έτη πριν από τυχόν επεκτάσεις.

"Εάν ο καταναλωτής επιλέξει την επισκευή του αγαθού, η περίοδος ευθύνης του πωλητή θα παρατείνεται κατά 12 μήνες από τη στιγμή που το προϊόν θα συμμορφωθεί. Η περίοδος αυτή μπορεί να παραταθεί περαιτέρω από τα κράτη μέλη, εφόσον το επιθυμούν", αναφέρεται σε ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου την Παρασκευή.

Η 12μηνη παράταση αποτελεί μέρος μιας προκαταρκτικής ρύθμισης μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την εφαρμογή του κανονισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το δικαίωμα επισκευής, που θα τεθεί σε ισχύ τον Μάρτιο του 2023. Η συμφωνία πρέπει ακόμη να εγκριθεί επίσημα από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο προτού τεθεί σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή της στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

"Μόλις εγκριθούν, οι νέοι κανόνες θα εισάγουν ένα νέο "δικαίωμα επισκευής" για τους καταναλωτές, τόσο εντός όσο και πέραν της νόμιμης εγγύησης, το οποίο θα τους διευκολύνει και θα τους καθιστά πιο αποδοτικούς στην επισκευή προϊόντων αντί της απλής αντικατάστασής τους με νέα", δήλωσε την Παρασκευή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Σύμφωνα με τους κανόνες, τα ανταλλακτικά πρέπει να είναι διαθέσιμα σε λογικές τιμές και οι κατασκευαστές προϊόντων θα απαγορεύεται να χρησιμοποιούν "συμβατικά εμπόδια, εμπόδια υλικού ή λογισμικού στην επισκευή, όπως η παρεμπόδιση της χρήσης μεταχειρισμένων, συμβατών και τρισδιάστατα εκτυπωμένων ανταλλακτικών από ανεξάρτητους επισκευαστές", σύμφωνα με την Επιτροπή.

Η πρόσφατα συμφωνηθείσα διατύπωση "απαιτεί από τους κατασκευαστές να πραγματοποιούν τις απαραίτητες επισκευές εντός εύλογου χρόνου και, εκτός εάν η υπηρεσία παρέχεται δωρεάν, σε εύλογη τιμή, ώστε να ενθαρρύνονται οι καταναλωτές να επιλέγουν την επισκευή", δήλωσε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.

Η Επιτροπή ανέφερε ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να έχουν υποχρεωτικά επιλογές για την πραγματοποίηση επισκευών τόσο πριν όσο και μετά τη λήξη της ελάχιστης περιόδου ευθύνης.

Όταν ένα ελάττωμα εμφανίζεται εντός της νόμιμης εγγύησης, οι καταναλωτές θα επωφελούνται πλέον από μια παρατεταμένη νόμιμη εγγύηση ενός έτους, εάν επιλέξουν να επισκευάσουν τα προϊόντα τους.

Όταν λήξει η νόμιμη εγγύηση, οι καταναλωτές θα μπορούν να ζητούν ευκολότερη και φθηνότερη επισκευή ελαττωμάτων στα προϊόντα που πρέπει να είναι τεχνικά επισκευάσιμα (όπως ταμπλέτες, smartphones αλλά και πλυντήρια ρούχων, πλυντήρια πιάτων κ.λπ.) Οι κατασκευαστές θα υποχρεούνται να δημοσιεύουν πληροφορίες σχετικά με τις υπηρεσίες επισκευής τους, συμπεριλαμβανομένων ενδεικτικών τιμών για τις πιο συνηθισμένες επισκευές.

Ο γενικός σκοπός της Επιτροπής είναι να αντιμετωπίσει "τα εμπόδια που αποθαρρύνουν τους καταναλωτές από την επισκευή λόγω της ταλαιπωρίας, της έλλειψης διαφάνειας ή της δύσκολης πρόσβασης στις υπηρεσίες επισκευής". Για να διευκολυνθούν οι πελάτες να ανακαλύψουν υπηρεσίες επισκευής, το Συμβούλιο ανακοίνωσε σχέδια για μια πανευρωπαϊκή διαδικτυακή πύλη "για τη διευκόλυνση της εύρεσης ταιριάσματος μεταξύ καταναλωτών και επισκευαστών".

Δες τα όλα