Instagram: Δοκιμάζει λειτουργία που επιτρέπει στους χρήστες να ελέγχουν τον αλγόριθμο των Reels

Instagram: Δοκιμάζει λειτουργία που επιτρέπει στους χρήστες να ελέγχουν τον αλγόριθμο των Reels

SHARE IT

31 Οκτωβρίου 2025

Το Instagram δίνει σε μια επιλεγμένη ομάδα χρηστών τη δυνατότητα να διαμορφώνουν το περιεχόμενο που βλέπουν στα Reels και στην καρτέλα Explore, μέσα από μια νέα δοκιμαστική λειτουργία που υπόσχεται να αλλάξει τη σχέση μας με τους αλγορίθμους των social media. Η πλατφόρμα πειραματίζεται με ένα εργαλείο που επιτρέπει στους χρήστες να “ρυθμίζουν” το τι εμφανίζεται στη ροή τους, προσθέτοντας ή αφαιρώντας θεματικές ενότητες ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους.

Η ανακοίνωση ήρθε απευθείας από τον επικεφαλής του Instagram, Adam Mosseri, ο οποίος δημοσίευσε την είδηση στο Threads μαζί με ένα στιγμιότυπο της νέας λειτουργίας. «Ξεκινάμε σήμερα τη δοκιμή ενός τρόπου με τον οποίο μπορείτε να ρυθμίζετε τον αλγόριθμο του Instagram, προσθέτοντας ή αφαιρώντας θέματα βάσει των ενδιαφερόντων σας», ανέφερε ο Mosseri. «Η λειτουργία λανσάρεται αρχικά στα Reels, με σκοπό να επεκταθεί σύντομα και στο Explore.»

Ουσιαστικά, το Instagram επιδιώκει να δώσει στους χρήστες έναν πιο ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση του περιεχομένου τους — όχι απλώς να καταναλώνουν παθητικά ό,τι τους προτείνει ο αλγόριθμος. Αντί να βασίζεται αποκλειστικά σε δείκτες αλληλεπίδρασης, όπως τα likes, τα σχόλια ή ο χρόνος παρακολούθησης, η εφαρμογή δίνει πλέον τη δυνατότητα στους χρήστες να δηλώνουν άμεσα τι θέλουν να βλέπουν περισσότερο ή λιγότερο. Πρόκειται για ένα ουσιαστικό βήμα προς τη διαφάνεια και την εξατομίκευση, σε έναν χώρο όπου οι αλγόριθμοι παραμένουν σε μεγάλο βαθμό “αόρατοι” και απρόβλεπτοι.

Όπως εξήγησε ο Mosseri, ο στόχος είναι να δοθεί στους ανθρώπους «περισσότερος έλεγχος στην εμπειρία τους στο Instagram». Αυτή η κίνηση ευθυγραμμίζεται με τις πρόσφατες προσπάθειες της Meta να κάνει τις πλατφόρμες της πιο φιλικές και πιο ελεγχόμενες από τον ίδιο τον χρήστη. Τους τελευταίους μήνες, το Instagram έχει προσθέσει λειτουργίες που περιορίζουν το ευαίσθητο περιεχόμενο, ενισχύουν τους γονικούς ελέγχους και επιτρέπουν στους χρήστες να σημειώνουν προτεινόμενες αναρτήσεις ως «μη ενδιαφέρουσες».

Η νέα αυτή προσέγγιση ίσως αποδειχθεί μία από τις πιο “χρηστοκεντρικές” δοκιμές του Instagram μέχρι σήμερα. Για χρόνια, οι ροές των social media διαμορφώνονταν αποκλειστικά από αλγόριθμους που στόχευαν στη μέγιστη εμπλοκή και όχι απαραίτητα στην ικανοποίηση του χρήστη. Αν και αυτό το μοντέλο βοήθησε τις πλατφόρμες να αναπτυχθούν, έχει δεχτεί έντονη κριτική για τη δημιουργία εθιστικών συμπεριφορών, την προώθηση παραπληροφόρησης και τη δημιουργία «ηχώ-θαλάμων» (echo chambers).

Με τη δυνατότητα προσαρμογής του περιεχομένου, το Instagram φαίνεται να αναγνωρίζει ότι η εξατομίκευση δεν μπορεί να είναι μονόδρομη. Αντί να προσπαθεί να μαντέψει τι θέλουν οι χρήστες, τους δίνει την ευκαιρία να διαμορφώσουν ενεργά τη δική τους εμπειρία.

Το ενδιαφέρον είναι ότι η δοκιμή αυτή έρχεται σε μια περίοδο όπου στο Threads —την άλλη ταχέως αναπτυσσόμενη πλατφόρμα της Meta— οι χρήστες έχουν αρχίσει να δημοσιεύουν με χιούμορ αναρτήσεις «προς τον αλγόριθμο», ζητώντας του να τους συνδέσει με άτομα με παρόμοια ενδιαφέροντα. Ο Mosseri άφησε να εννοηθεί ότι η εταιρεία εξετάζει μια αντίστοιχη λειτουργία και για το Threads, κάτι που υποδηλώνει πως η Meta θέλει να εφαρμόσει μια κοινή, πιο “διαλογική” προσέγγιση στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η ανακάλυψη περιεχομένου στις πλατφόρμες της.

Προς το παρόν, το πείραμα είναι περιορισμένο. Ο Mosseri δεν διευκρίνισε ποιοι χρήστες έχουν πρόσβαση στη νέα λειτουργία ούτε σε ποιες χώρες δοκιμάζεται. Δεν υπάρχουν επίσης πληροφορίες για το πότε σκοπεύει το Instagram να επεκτείνει τη δοκιμή ή να την εφαρμόσει στο Threads. Ωστόσο, αν η ανταπόκριση είναι θετική, η λειτουργία αυτή θα μπορούσε να αποτελέσει μία από τις πιο σημαντικές ενημερώσεις της εφαρμογής τα τελευταία χρόνια.

Δες τα όλα