ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
SHARE IT
Οι χρήστες του WhatsApp στην Ευρωπαϊκή Ένωση μπορούν να αναπνεύσουν με ανακούφιση — προς το παρόν. Παρά τις συνεχιζόμενες εικασίες σχετικά με την εμφάνιση διαφημίσεων στην πλατφόρμα ανταλλαγής μηνυμάτων, η Meta επιβεβαίωσε ότι η εφαρμογή του διαφημιστικού της μοντέλου δεν θα φτάσει στους χρήστες της ΕΕ πριν από το 2026. Η είδηση προσφέρει μια προσωρινή ανακούφιση από τις ανησυχίες σχετικά με τις στοχευμένες προωθητικές ενέργειες που εισβάλλουν στα ιδιωτικά μηνύματα, ενώ ταυτόχρονα υπογραμμίζει την αυξανόμενη ρυθμιστική εξουσία του ευρωπαϊκού μπλοκ.
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του POLITICO, η Meta ενημέρωσε την Επιτροπή Προστασίας Δεδομένων της Ιρλανδίας (DPC) ότι τα σχέδιά της για την εισαγωγή διαφημίσεων στο WhatsApp θα αναβληθούν εντός της ΕΕ. Η απόφαση έρχεται εν μέσω αυξανόμενης ρυθμιστικής πίεσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τους φορείς προστασίας της ιδιωτικής ζωής, ιδίως όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο τα δεδομένα των χρηστών από άλλες πλατφόρμες της Meta, όπως το Facebook και το Instagram, θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για εξατομικευμένες διαφημίσεις.
Αυτή η κίνηση δεν είναι αποτέλεσμα καλής θέλησης. Η καθυστέρηση δίνει στη Meta χρόνο να περιηγηθεί στο περίπλοκο πλέγμα των ευρωπαϊκών νόμων περί προστασίας της ιδιωτικής ζωής και δίνει στους ρυθμιστές την ευκαιρία να αξιολογήσουν τις επιπτώσεις του διαφημιστικού μοντέλου. Στο επίκεντρο της συζήτησης βρίσκεται ένα γνωστό ζήτημα: πόσο έλεγχο πρέπει να διατηρούν οι χρήστες επί των προσωπικών τους δεδομένων σε ένα ψηφιακό οικοσύστημα που κυριαρχείται από μια χούφτα τεχνολογικών γίγαντων;
Η σταθερή στάση της ΕΕ όσον αφορά την ψηφιακή ιδιωτικότητα και τον δίκαιο ανταγωνισμό έχει ήδη επιβάλει σημαντικές αλλαγές στο τεχνολογικό τοπίο. Πρόσφατα παραδείγματα περιλαμβάνουν την ενημέρωση iOS 17.4 της Apple, η οποία τελικά επέτρεψε το sideloading στα iPhone — μια αλλαγή που επιβλήθηκε από τον νόμο για τις ψηφιακές αγορές (DMA). Αυτός ο κανονισμός ανάγκασε επίσης τη Microsoft να περιορίσει την επιθετική προώθηση του προγράμματος περιήγησης Edge εντός της ΕΕ, ανταποκρινόμενη σε μακροχρόνιες καταγγελίες σχετικά με την ουδετερότητα της πλατφόρμας. Και στις δύο περιπτώσεις, οι ευρωπαίοι καταναλωτές έχουν δει απτά οφέλη από την αποφασιστική ρυθμιστική προσέγγιση της Ένωσης.
Ακριβώς αυτού του είδους οι παρεμβάσεις είναι που τεχνολογικοί γίγαντες όπως η Apple έχουν προειδοποιήσει άλλες κυβερνήσεις να αποφύγουν. Η εταιρεία συμβούλεψε πρόσφατα τους Αυστραλούς νομοθέτες να μην ακολουθήσουν το ευρωπαϊκό παράδειγμα, επικαλούμενη πιθανούς κινδύνους για την ασφάλεια των χρηστών και την ακεραιότητα των δεδομένων. Το επιχείρημα της Apple είναι ότι η χαλάρωση του ελέγχου επί του κλειστού οικοσυστήματός της θα μπορούσε να ανοίξει την πόρτα σε ευπάθειες ασφαλείας. Οι επικριτές, ωστόσο, θεωρούν τέτοιες προειδοποιήσεις ως ιδιοτελείς προσπάθειες διατήρησης της κυριαρχίας στην αγορά με το πρόσχημα της προστασίας των χρηστών.
Στην Ιρλανδία, η Επιτροπή Προστασίας Δεδομένων προετοιμάζεται για συζητήσεις με την WhatsApp προκειμένου να εξετάσει περαιτέρω το προτεινόμενο μοντέλο διαφήμισης. Ο επίτροπος Des Hogan επιβεβαίωσε ότι η υπηρεσία θα συνεργαστεί με άλλες αρχές προστασίας δεδομένων σε ολόκληρη την ΕΕ για να συγκεντρώσει συλλογικές απόψεις και να αξιολογήσει τυχόν πιθανά προβλήματα.
Ένας άλλος επίτροπος, ο Dale Sunderland, τόνισε ότι αυτές οι συζητήσεις βρίσκονται ακόμη σε αρχικό στάδιο. Αν και δεν έχουν επισημανθεί συγκεκριμένα προβλήματα, η Επιτροπή παραμένει σε εγρήγορση, ιδίως όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο η Meta θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει δεδομένα από διαφορετικές πλατφόρμες για την προβολή διαφημίσεων στο περιβάλλον της WhatsApp.
Προς το παρόν, το WhatsApp παραμένει χωρίς διαφημίσεις για τους ευρωπαίους χρήστες, μια κατάσταση που θα μπορούσε να αλλάξει με την πάροδο του χρόνου, ανάλογα με τα αποτελέσματα της ρύθμισης. Εν τω μεταξύ, σε άλλες περιοχές, η Meta ετοιμάζεται να εισαγάγει διαφημίσεις στην καρτέλα «Ενημερώσεις», έναν χώρο που περιλαμβάνει ενημερώσεις κατάστασης και επίσημες ανακοινώσεις από επιχειρήσεις. Η εταιρεία φρόντισε να διευκρινίσει ότι οι ιδιωτικές συνομιλίες θα παραμείνουν ανεπηρέαστες από τις διαφημίσεις, τουλάχιστον για το άμεσο μέλλον.
Σε μια μεταγενέστερη δήλωση, το WhatsApp επιβεβαίωσε τη δέσμευσή του να διατηρήσει τις προσωπικές συνομιλίες απαλλαγμένες από εμπορικές παρεμβάσεις. Αντί να τοποθετεί διαφημίσεις μέσα στις συνομιλίες, η Meta εστιάζει τη στρατηγική της για τη δημιουργία εσόδων στην καρτέλα «Ενημερώσεις», η οποία, σύμφωνα με την εταιρεία, ταιριάζει καλύτερα με τη συμπεριφορά και τις προσδοκίες των χρηστών. Το WhatsApp αναγνώρισε ότι οι νέες λειτουργίες συνήθως χρειάζονται μήνες για να εφαρμοστούν σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά επιβεβαίωσε την πρόθεσή του να εισαγάγει τελικά αυτό το μοντέλο σε όλες
Ωστόσο, για πολλούς παρατηρητές, η ευρύτερη εικόνα είναι σαφής: η Ευρώπη γίνεται γρήγορα το πεδίο δοκιμών για τον έλεγχο των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών. Με τον νόμο για τις ψηφιακές αγορές και τον γενικό κανονισμό για την προστασία των δεδομένων (GDPR) να θέτουν νέα πρότυπα για τη διαφάνεια και τη λογοδοσία, εταιρείες όπως η Meta αναγκάζονται να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους —και τα χρονοδιαγράμματα— όταν δραστηριοποιούνται εντός της ΕΕ.
Ενώ οι διαφημίσεις στο WhatsApp μπορεί να είναι αναπόφευκτες αλλού, οι χρήστες εντός της ΕΕ απολαμβάνουν, τουλάχιστον προς το παρόν, μια έκδοση της εφαρμογής που παραμένει πιο κοντά στην αρχική της υπόσχεση: μια ιδιωτική, κρυπτογραφημένη και χωρίς διαφημίσεις εμπειρία ανταλλαγής μηνυμάτων. Το αν αυτό θα διαρκέσει πέρα από το 2026, μένει να το δούμε.
MORE NEWS FOR YOU