ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
SHARE IT
Ένας από τους σημαντικότερους επιστήμονες της τεχνολογίας έφυγε από τη ζωή. Ο δρ Τζον Γκούντεναου, ο οποίος αναγνωρίζεται γενικά ως ο εφευρέτης της μπαταρίας ιόντων λιθίου, απεβίωσε σε ηλικία 100 ετών, σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Όστιν. Ακόμη και αν δεν τον γνωρίζετε, ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την πραγματοποίηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, των φορητών υπολογιστών και των κινητών τηλεφώνων.
Οι μπαταρίες λιθίου είχαν μελετηθεί στο παρελθόν από ερευνητές. Για παράδειγμα, ο Dr. M. Stanley Whittingham δημιούργησε ένα σχέδιο που συνδυάζει λίθιο και δισουλφίδιο τιτανίου. Οι New York Times επισημαίνουν ότι ο Goodenough έκανε μια σημαντική πρόοδο το 1980, ενώ φοιτούσε στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Χρησιμοποιώντας στρώματα λιθίου και οξειδίου του κοβαλτίου, δημιούργησε μια κάθοδο που αύξησε την τάση, ενώ ήταν και πολύ πιο ασφαλής. Σε σύγκριση με παλαιότερες μπαταρίες, συμπεριλαμβανομένων των μπαταριών μολύβδου οξέος (που χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα) και νικελίου-καδμίου (που βρίσκονται σε πολλές φορητές ηλεκτρονικές συσκευές), είχε πολύ μεγαλύτερη χωρητικότητα.
Πριν ο Δρ Ακίρα Γιοσίνο εγκαταλείψει το ακατέργαστο λίθιο υπέρ των ασφαλέστερων ιόντων λιθίου, η τεχνολογία δεν προχώρησε. Για την Asahi Kasei Corporation, ο επιστήμονας δημιούργησε ένα χρήσιμο σχέδιο και η Sony παρείχε την πρώτη εύκολα χρησιμοποιήσιμη επαναφορτιζόμενη μπαταρία ιόντων λιθίου το 1991. Γνωρίζετε ήδη τι ακολούθησε: η βελτιωμένη απόδοση κατέστησε δυνατή τη δημιουργία κινητών συσκευών που είτε ήταν πιο φορητές είτε απλώς δεν αποτελούσαν επιλογή προηγουμένως. Ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν πλέον πρακτικά, τα smartphones και οι υπολογιστές μπορούσαν να γίνουν πιο κομψά, ταχύτερα και να έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.
Ωστόσο, ο Goodenough ήταν υπεύθυνος για πολύ περισσότερα. Βοήθησε στην ανάπτυξη της τεχνολογίας που θα οδηγούσε τελικά στη μνήμη τυχαίας προσπέλασης (RAM) που βλέπετε σε πολλά προϊόντα πληροφορικής κατά τη διάρκεια της θητείας του στο MIT τη δεκαετία του 1950 και του 1960. Μοίραζε συχνά διπλώματα ευρεσιτεχνίας μεταξύ των συναδέλφων του. Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, ανέπτυσσε την τεχνολογία μπαταριών επόμενης γενιάς που υποσχόταν πρωτοποριακές επιδόσεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τα ηλεκτρικά οχήματα. Ήταν επίσης ενεργός ερευνητής μέχρι και τα ενενήντα του χρόνια.
Παρά το γεγονός ότι ήταν ως επί το πλείστον άγνωστος στο ευρύ κοινό, ο Γκούντενο πήρε επαίνους για τις συνεισφορές του. Μεταξύ άλλων τιμητικών διακρίσεων, του απονεμήθηκε το Εθνικό Μετάλλιο Επιστήμης των ΗΠΑ το 2011 και το Νόμπελ Χημείας το 2019.
Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου καταργούνται σιγά σιγά από τη βιομηχανία. Οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης από τις αυτοκινητοβιομηχανίες θα τροφοδοτούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με καλύτερες πυκνότητες, ταχύτερη φόρτιση και χαμηλότερο κόστος. Ωστόσο, είναι ασφαλές να πούμε ότι οι συνεισφορές του Γκούντενο είναι αυτές που έκαναν το σημερινό τεχνολογικό τοπίο αυτό που είναι, και η επιρροή του θα είναι πιθανότατα αισθητή για πολλά χρόνια ακόμη.
MORE NEWS FOR YOU